In de wondere wereld van sociale media telt élk karakter en is de aandacht van je publiek onbetaalbaar. Je wil je boodschap overbrengen, indruk maken en opvallen tussen alle andere posts, tweets, stories … Maar hoe springt je content eruit terwijl je maar zo’n kleine ruimte hebt? Als copywriter geef ik je 10 bruikbare en strategische tips om je te helpen groeien en je bereik te vergroten. Zie je – na het lezen van deze blog – nog steeds de bomen niet door het bos? Neem dan contact op met Kegelcopy.
-
De juiste kanalen
Er zijn verschillende sociale media en elk heeft zijn voor- en nadelen.
- Facebook
- + breed publiek
- + ideale kanaal om een duurzame relatie op te bouwen
- + ideaal om klanten naar je website te lokken
- – vooral populair bij een ouder publiek
- – veel bedrijven actief op Facebook, dus moeilijker om op te vallen
- Instagram
- + veel mogelijkheden om je producten en diensten in de kijker te zetten
- – vooral mensen tussen de 18 en 40 jaar zijn actief
- – minder snel gebruikers naar je website lokken
- Pinterest
- + interessant voor visueel aantrekkelijke producten
- + afbeeldingen kunnen bewaard worden
- + vlotte doorverwijzing naar je website
- – Pinterestgebruikers zijn niet altijd relevant voor jou
- LinkedIn
- + ideaal voor de zakelijke doelgroep
- + vlotte netwerking
- + publiek gaat van 20 tot 65+
-
Ken je doelgroep
Spreek de taal van je doelgroep en pas je copy aan. Als je weet wie je wil bereiken, is het makkelijker om de juiste tone of voice te gebruiken.
-
Consistentie
Herkenbaarheid van je content is belangrijk om vertrouwen op te bouwen met je volgers en doelgroep. Gebruik daarom een consistente stijl op je sociale mediakanalen. Begin dus met het bepalen van je merkwaarden en -stem. Wat maakt jou uniek? Vertaal dit naar je copy en content op je sociale media. Gebruik kleuren, lettertypes en grafische elementen die bij je stijl passen.
-
Variatie
Je volgers vinden je berichten op sociale media interessanter als je een mix gebruikt van tekst, afbeeldingen, filmpjes, … Plaats dus niet gewoon om te plaatsen, maar denk eerst na over je content. Dit leidt tot meer betrokkenheid bij je volgers. Visuele elementen in je post op Facebook, Instagram, … zijn essentieel, op voorwaarde dat ze kwalitatief zijn.
-
Analyseren en optimaliseren
Experimenteer met de content die je plaatst. Tijdstippen van plaatsing, kernwoorden, hashtags … maken soms een wereld van verschil. Analyseer de resultaten en pas, indien nodig, je strategie aan voor een maximaal bereik.
- Plaats je content op momenten dat je doelgroep online is.
- Hashtags vergroten je bereik als je ze op de juiste manier gebruikt. Kies relevante en specifieke hashtags die passen bij je content, maar overdrijf niet.
- Gebruik analytic-tools om te begrijpen welke content het best presteert.
-
Interactie
Het mag geen eenrichtingsverkeer zijn. Moedig je volgers aan om te reageren op je content of je berichten te delen. Op jouw beurt moet jij dan weer reageren op vragen, opmerkingen of feedback. Stel zelf ook vragen of organiseer een poll en bouw zo een relatie op met je doelpubliek.
-
Keep it simple
Zo moet het niet: Het is prudent te onderkennen dat het vermijden van vakjargon en het hanteren van heldere, toegankelijke taal, de toegankelijkheid van de geschreven kopie exponentieel vergroot. De implementatie van eenvoudige en begrijpelijke formuleringen stelt ons in staat om een breder publiek aan te spreken en de overdracht van informatie te optimaliseren. Het is dan ook raadzaam om de tekst te cureren met beknopte, doch krachtige bewoordingen, wat resulteert in een verhoogde effectiviteit in communicatie.
Dit is beter: Vermijd vakjargon en ingewikkelde zinnen. Je creëert een grotere bereikbaarheid als je de copy eenvoudig houdt en makkelijk om te begrijpen. Houd het beknopt, maar krachtig.
-
Advertenties
Wil je je bereik snel vergroten of je content aan een breder publiek tonen? Dan is het de overweging waard om te investeren in advertenties op sociale media.
-
Influencers
Een samenwerking met een influencer of een groot merk vergroot de zichtbaarheid. Maak hierbij wel de juiste keuze.
-
Blijf op de hoogte
Sociale media blijven evolueren. Blijf up-to-date van de nieuwe trends en pas je strategie, indien nodig, aan.